A vymysleli jsme, že celý aritmetický aparát převedeme na hru podobnou pexesu. Pexeso totiž děti
baví. Díky své výjimečné paměti jsou v něm opravdu dobré a dávají nám dospělákům pěkně na frak.
Jediné, co se po nich bude chtít je, aby našly dvě úplně stejné kartičky bez ohledu na to,
co ty zvláštní klikyháky na horní i dolní straně kartiček znamenají. To, že jim do těchto
klikyháků potají
propašujeme hyperlogicky seskládaný systém a s využitím krásně barevného pravítka
tím u nich vytvoříme synestetickou dovednost a celou aritmetiku jim obtiskneme do jejich
mentálního
systému stejně jednoduše, jako když se učili mluvit, jim prostě neřekneme. Stejně tak je
nemusíme zatěžovat tím, že
hraním tohohle zvláštního pexesa se jim vytvoří páteřní algoritmický systém zahrnující
podvědomou
znalost všech čísel, násobení, dělení, mocnin, prvočísel, Fibonnacciho čísel, faktoriálů a všech
jejich základních interakcí.
Ani tím, že existuje fenomén nuly a její specifika. Necháme je jen si "hrát pexeso".
Tato výjimečná hra je výsledkem více než desetiletého výzkumu myšlení, chápání a učení se a její
efekt je navzdory relativní triviálnosti nedocenitelný. Pokud se dodrží metodické postupy,
které jsme vyvinuli, tak Vaše děti získají nejen fundamentální znalosti aritmetiky, ale také
hlubokou
matematickou intuici a procedurální logiku. Hra má totiž zásadní přesah do teorie čísel a teorie
her.
Mimo jiné je fascinující tím, že vyžaduje neustále se měnící strategii v závislosti na počtu
hráčů a
pořadí, ve kterém hrajete. V každém tahu mohou hráči odkrýt buď jednu nebo dvě kartičky podle
jejich uvážení. Ve vyšších verzích Mathessa, je totiž do úvah potřeba zahrnout jak
pravděpodobnost,
se kterou hráč nalezne dvě identické kartičky tak i to, aby svým tahem co nejméně poradil
ostatním hráčům. Chápání různých strategií ve vyšších verzích se stává klíčovým a vzniká zcela
přirozeně.
Pořád se ale bavíme pouze o hraní "pexesa". Nic z toho, co zde píšeme nevyžaduje žádné
matematické znalosti. Pouhým hraním této hry, která je pokaždé jinak originální a zajímavá,
přichází intuitivní
porozumění počtu pravděpodobnosti, strategickému uvažování, fluktuace rizika a schopnost
reflexních výpočtů a paralelního myšlení.
A hlavně vhled do toho, jak je matematika krásná a že její krása prostě není náhoda.
Že samotná krása není náhodná.
Další zajímavé bonusy přináší hra v oblasti soustředění, pozornosti a schopnosti orientace ve velkém souboru nepřehledných informací. Cvičí také paměť a jemnou motoriku.
Mathesso je speciálně navržené tak, aby ho mohly hrát i děti předškolního věku, které ještě neumí číst a psát. Nejmladší hráči se ve hře orientují pouze na základě grafické shody žetonů a jednotlivá čísla se naučí stejně lehce, jako se naučili mluvit. Všechno, co jsme zde uvedli, se týká jak dětí, tak dospělých. K tomu, aby se výše uvedené efekty dostavily, je ale třeba dodržet metodické postupy a především hrát. Není to kouzelná pilulka a dosáhnout plného efektu, který Mathesso nabízí, vyžaduje určité úsilí, které je závislé na tom, jak moc jste si nechali v průběhu vzdělávání matematiku otrávit. Na rozdíl od vašich předchozích zkušeností to ale je možné. Efekt se vždy dostaví. Stačí jen vydržet a hrát. Rozhodně to nebude stát tolik námahy, kolik většina z Vás marně věnovala snaze se matematiku naučit. Většina rodičů může čas, který by potřebovali věnovat tomu, aby se jejich děti alespoň částečně naučily násobilku, věnovat hraní Mathessa. Naučí tím děti i sebe nesrovnatelně víc za nesrovnatelně méně času. A garantujeme vám, že se u toho budete bavit.